Feledhetetlen adriai élmények
A Gattyán Alapítvány pályázatának, valamint jelentős intézményi forráskiegészítésnek köszönhetően valósulhatott meg az ötnapos nyaralás az Adrián. A beszámolók alapján „pozitív sokk-ként” élték meg a diákok a látványt, az élményt, hiszen eddig jobbára csak filmekben és könyvillusztrációkon látták a tengert. Az idei nyár azonban teljesen mást adott nekik, hiszen valóságosan is megmártózhattak, játszhattak a hűs habokban, és örülhettek a sós tengervíznek köszönhető lebegésnek is. A csoportba 6 gyermekotthon és 10 lakásotthon azon lakóit delegálhatták a nevelők és közvetlen vezetőik, akik az elmúlt egy-két évben önmagukhoz képest jelentős mértékben fejlődtek, valamint azokat a növendékeket, akik a tavaly nyáron Orfűn rendezett Spiritusz színház-művészeti táborban mind aktivitásban, mind kreativitásban kiemelkedő eredményt értek el.
A horvátországi Razanacon zajló jutalomnyaraláson átélt élmények a szakemberek szerint a szociális ismeretek mélyítésén túl jelentősen segítették a gyerekek motivációját. A tenger és a tengerpart páratlan szépsége revelációval hatott számukra, csakúgy, mint a más-más országokból érkezett családok, csoportok közvetlen közelében való nyaralás.
Tematikus fejlesztő foglalkozások is helyet kaptak a programban. Az úgynevezett Boldogságóra-program és a mesepszichológia, a drámapedagógia, valamint a tánctanítás elemeire épített vidám, lendületes foglalkozások keretei között az alapvető mozdulatok elsajátításával ténylegesen a hullámok „ritmusában” táncolhattak a táborozók, akik kreativitásuk megélésével ismerkedhettek a növény- és állatvilággal.
Jó szórakozás volt a felnőttek és a gyerekek közös „keresőexpedíciója”, a begyűjtött tengeri kincsekből – kagylóból, csigából, növényrészekből – pedig maradandó emlékek, mutatós kézműves alkotások születtek. A fiatalok visszajelzései alapján ez volt az egyik legszórakoztatóbb és legelmélyültebb tevékenység.
Naponta két foglalkozáson vettek részt a diákok; drámajátékok, kézműves foglalkozások, személyiségfejlesztő tréningek, táncművészeti alkotópróbák váltakoztak. Kisfilmsorozat is készült a táborról, melynek művészeti vezetője Kovácsné Zrínyi Ibolya nevelő volt, aki idehaza is különleges affinitással képes felnyitni növendékei szemét az emberi személyiséget gazdagító boldogságforrásokra.
A térség történelmével, kulturális örökségével is megismerkedtek a somogyi táborozók. A zadari városnéző kirándulás kapcsán például meglátogatták az elmúlt korokba is visszavezető üvegmúzeumot, valamint az egykori római kori várost bemutató archeológiai múzeumot.
A somogyi csapat öt gyermekfelügyelővel, illetve nevelővel kelt útra. Az első nap akadt olyan gyerkőc, aki teljesen bezárkózott, volt, aki elégedetlenkedett, vagy magányosan elvonult. A kísérő felnőttek személyiségének és szakmaiságuknak köszönhetően a tábor végére minden gyermek megosztott valamilyen pozitív élményt.
Az intézmény azt tervezi, hogy lehetőleg minden nyáron eljuthasson egy-egy gyermekcsoportjuk a tengerparti táborba. Troszt Éva intézményvezető-helyettes szerint, aki a pályázatot írta, az évről évre más-más szakmai tematikával gazdagított külföldi közösségi táborozás hatékony eszköz a mentális problémák oldására, a feladatok, játékok pedig motiváló hatásuk mellett segítik az érzelmi gazdagodást, az empátiát, az önálló ízlést, az önértékelés és önismeret csiszolását.
Visszacsatolásként terveznek egy közös találkozót, amelyen a diákok önfeledten mesélhetnek, nosztalgiázhatnak, és közösen nézhetik meg az egyénileg készített emlékeiket, filmjeiket és fényképeiket. A képi kollázsok, videók hamarosan felkerülnek az intézmény honlapjára is.
Somogy Vármegyei Kirendeltség