Látogatás a Tengerszemben – interjú Blanár Csilla intézményvezetővel

Mióta működik az intézmény, milyen átalakulásokon ment át az elmúlt évek során?
Az Abaúj-Zempléni Integrált Szociális Intézmény 2016-ban jött létre, Sárospatak székhellyel, 5 szervezeti egységgel, 710 engedélyezett férőhellyel, ebből lett a Tengerszem Integrált Szociális Intézmény. Meglehetősen sokszínű az intézmény szolgáltatási palettája, ezek közül elsősorban fogyatékos személyek, emellett idősek otthoni, valamint pszichiátriai betegek otthoni ellátását biztosítja. Az elmúlt években valóban több változás történt, egyik otthon a Református Egyház fenntartásába került, ugyanakkor 2022-ben az intézményünk legfiatalabb tagjaként megnyílt a zsujtai idősek otthona.
Milyen kihívást jelentett egy új telephely megnyitása?
A zsujtai egységünk megnyitását egy sokrétű munka előzte meg. Elsőként meg kellett teremtenünk az intézmény tárgyi feltételeit, illetve az ellátotti körhöz kellett azt igazítanunk. Ezután a megfelelő munkatársi kollektíva kialakítása következett. Zsujta egy kis lélekszámú zsáktelepülés az ország szélén, ezért a megfelelő, szakképzett munkaerő megteremtése valóban kihívást jelentett az intézménynek. Ezt követte az ellátotti kör kialakítása, azaz a ház élettel való megtöltése. Természetesen már a megnyitást megelőzően meghirdettük a lehetőséget, a kérelmeket már korábban be lehetett nyújtani, úgyhogy mire kitárhattuk az intézmény kapuit, elkezdődhetett a folyamatos beköltözés. Összességében azt mondhatom, hogy egy igazi kis gyöngyszemet sikerült létrehoznunk a zsujtai idősek otthonával.

Elégedettek voltak a lakók az új otthonnal?
Az intézmény nagyon jó tárgyi feltételekkel rendelkezik. A lakószobák kétágyasak, mindegyikhez tartozik külön fürdőszoba, illetve teakonyha. Vannak egyszeri bekerülési költséggel igénybe vehető egyágyas lakószobáink is. Az elhelyezési feltételek tehát kifejezetten jók, a lakóink elégedettek, ezek a minőségi szolgáltatások pedig – úgy látom –hiánypótlóak. Az ellátási területünk országos, tehát Magyarország teljes területéről fogadjuk a kérelmeket és az elhelyezési igényeket.
Mi a sikeres intézményi működés titka egy szerteágazó feladatokat ellátó szervezet esetében?
A szervezeti egységek mind ellátotti kör, létszám, helyi sajátosságaik tekintetében nagyon sokszínűek, mégis egy egységként összetartó, együttműködő és együttgondolkodó, egymást segítő közösséget igyekszünk kialakítani, a ránk bízott ellátottak érdekében. Az intézmény legnagyobb sikerének éppen azt tartom, hogy az intézményben elkötelezett szakemberek dolgoznak, és felelnek meg a sokszor tényleg nehéz kihívásoknak.
Mire a legbüszkébb az intézményi működésükkel kapcsolatban?
Nap mint nap tanácstalan családtagok kérik segítségünket szeretteik intézményi elhelyezésével kapcsolatban. Az esetek többségében a szociális szakellátáshoz vezető út megterheli a családot, az ellátottat, hiszen az intézményrendszer ismeretlen számukra, a megfelelő intézmény megtalálása pedig nyilvánvalóan nehézséget okoz. A folyamat során kiemelt figyelmet fordítunk a kérelmezők egészségi állapotának, gondozási szükségleteinek megismerésére. Emellett nagyon fontos a hozzátartozók széleskörű tájékoztatása. Velük együtt térképezzük fel a lehetőségeket, számba vesszük az igényeket, hogy a kérelmező a neki leginkább megfelelő ellátási formát tudja igénybe venni.
Ez személyes segítséget, tájékoztatást jelent?
Igen. Valamennyi szervezeti egységet személyesen is meg lehet tekinteni, az elhelyezési körülményeket és szolgáltatásokat megismerni. A kollégák természetesen már a keresés időszakában segítséget nyújtanak a dilemmák, akadályok megfogalmazására vonatkozóan. Az elhelyezés útvesztőiben elakadók bizalommal fordulnak felénk, tanácsot kérnek, pozitív visszajelzéseket kapunk.
Kiknek (milyen állapotban, betegséggel) ajánlja az intézménye felkeresését? Milyen út vezet addig, hogy egy érdeklődőből ellátott lehessen?
A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylőnek, illetve törvényes képviselőjének kell kezdeményeznie. A kérelmezés az intézmény székhelyén vagy telephelyein is intézhető. Ehhez egy adatlap kitöltésével, valamint néhány dokumentum beadásával nyílik lehetőség. Olyan dokumentumokra kell gondolni, mint szakorvosi vélemény, gondnokkirendelő nyilatkozat, éves nyugdíjösszesítő, jövedelemigazolás, vagyonnyilatkozat. A pontos beadandó dokumentumokról, tudnivalókról a kollégáim szívesen tájékoztatják a kérelmezőket, illetve az intézmény honlapján is érdemes körülnézni. A kérelem nyilvántartásba vételét követően előgondozásra kerül sor, melynek eredményeképpen várólistára kerül a kérelmet benyújtó.
SZGYF Sajtó