Beszélgetés Tatai Edinával, az Aranyhíd Integrált Szociális Intézmény Heves Vármegye vezetőjével

Mióta dolgozik ezen a területen, és ebben az intézményben?
1997-ben ápolóként kezdtem dolgozni az intézmény jogelődjénél, a Heves Megyei Önkormányzat Pszichiátriai és Szenvedélybetegek Otthonában. Akkor azt gondoltam, hogy egész életemben ápoló leszek, szerettem betegágy mellett dolgozni. De ez nem tartott sokáig, az akkori felettesem felkérésére 2001-től a szenvedélybeteg részleg osztályvezető ápolója lettem, majd 2007 februárjától 8 hónapon keresztül megbízott igazgatóként tevékenykedtem. Folyamatosan képeztem magam, képesítéseket szereztem, szakvizsgáztam, majd 2008-tól az intézmény kinevezett vezető ápolója lettem, és igazgatóhelyettesi feladatokat láttam el. A különböző munkaterületeken végig haladva alkalmam volt a szakma minden egységét részletesen megismerni. 2011-től dolgozom intézményvezetőként.
Honnan kapta a nevét az intézmény?
1997 óta működik az intézmény. Ekkor egy alapítványt hoztunk létre, és ezt a nevet kapta: Aranyhíd Alapítvány. Végül is a korábbi igazgatónőtől származik az elnevezés. Azt gondolta, hogy a pszichiátriai és szenvedélybetegeknek egy hidat kell biztosítanunk az egészséges, teljes élet felé, ami segíti őket, hogy jobban, szebben élhessék a mindennapjaikat. Innen származik tehát az elnevezés, amikor ugyanis 2016-ban „integrálódtunk” Andornaktályával, akkor azt gondoltam, hogy ez lesz az a név, amit továbbviszünk. Így lett Aranyhíd Integrált Szociális Intézmény.
Milyen ellátotti körrel és formában dolgoznak?
Az integrált intézményben ápolás, gondozást nyújtó tartós bentlakásos ellátást biztosítunk, ellátotti körünk időskorúakból, pszichiátriai és szenvedélybetegekből áll. A fogyatékossággal élők számára alap- és szakosított ellátás formájában is nyújtunk szolgáltatásokat, továbbá Füzesabony és Besenyőtelek településeken a saját otthonukban élő időskorú, fogyatékossággal élő vagy pszichiátriai betegek részére biztosítjuk a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást.
Számos változásról beszélhetnék az elmúlt években, évtizedekben; csak néhány, meghatározó fejlesztést említve:
A támogatott lakhatás létrehozásával élhetőbb körülményeket, a közösségi életvitelt támogató szolgáltatásokat biztosítunk. A férőhelykiváltás során az ápolást-gondozást nyújtó intézményből 60 fogyatékossággal élő személyt költöztettünk 5 darab 12 férőhelyes új építésű családi házba Maklár és Nagytálya településekre. A megüresedő férőhelyeken a kastély épületében alapszolgáltatást biztosító Szolgáltatási Központot alakítottunk ki.
Új szolgáltatásként elindítottuk 30 fő részére a házi segítségnyújtást, 100 fő részére a szociális étkeztetést, továbbá a nappali ellátást 20 férőhelyről 50 férőhelyre bővítettük, és egy ügyfélforgalmi iroda létrehozásával a támogató szolgálat 100 főre történő bővítését is kiviteleztük.
A fejlesztő foglalkoztatás fejlesztését is megcéloztuk, mely során 2021-ben a telephelyen is beindítottuk a parkgondozást, valamint a raktáros kisegítő munkakört. 2022-ben csomagoló műhelyt, fóliahegesztő műhelyt és kézműves műhelyt alakítottunk ki. Majd 2023-ban a mosoda és a konyha korszerűsítésével növelni tudtuk az ezen a területen dolgozó munkacsoportok létszámát.
Ön szerint mi a sikeres intézményi munka titka?
Büszke vagyok arra, hogy nagyon jó kollégáim vannak. Nagyon jó itt, nálunk a munkahelyi légkör, szoros együttműködésben dolgozunk, és úgy érzem, remekül meg tudjuk szervezni azokat a körülményeket, melyekkel a lakók életminőségét javítjuk. A jó munkahelyi légkör, a kitűnő munkatársak nagyon fontosak ahhoz, hogy az ellátottak is jól érezzék magukat. A foglalkozásoknak, lehetőségeknek széles palettáját biztosítjuk, a szocioterápiás foglalkoztatáson kívül – ahogy említettem – fejlesztő foglalkoztatás is van nálunk, és aztán az irodalmi körtől kezdve a bocsán (labdajáték) keresztül a kreatív foglalkozásokon át nagyon sok lehetőséget nyitunk az itt lakók számára. Mondjuk egy egész délelőttöt ki tudunk úgy tölteni, olyan alkalmakat szervezni, hogy legtöbb lakónk megtalálhatja a számára legjobb tevékenységet. Nem mondhatom, hogy mindenkit tudunk motiválni, de a legtöbbjüket igen. És büszkén állíthatom, hogy nagyon jó a konyhánk.
Mik a legnagyobb kihívások az intézmény életében?
Nagyon különbözőek az intézményben élők. Sokan vannak, akik igazán magas viselkedési kockázatú betegek, akik a házirendet rendszeresen megsértik. Ők sokkal több energiát, figyelmet igényelnek. Vannak olyan lakóink is, mentális betegek, akik nyugodtak, foglalkozásokon szívesen vesznek részt, fogékonyak, érezhető a fejlődésük, az ő sikerélményük számunkra is sikerélményt jelent.
Kinek (milyen állapotban, betegséggel) ajánlja az intézmény felkeresését, és hogyan lehet valakiből ellátott?
Az intézmény szolgáltatásai alapján a pszichoszociális fogyatékossággal élő, vagyis a krónikus mentális betegségben szenvedők részére tudunk elhelyezést nyújtani, szakorvosi javaslat alapján. A szenvedélybetegségek közül elsősorban az alkoholproblémával küzdők részére biztosítunk megfelelő ellátást. Az intézmény telephelyén a fogyatékossággal élő személyeknek nyújtjuk a szükségleteiknek megfelelő szolgáltatásokat, továbbá az időskorúak részére tartós bentlakásos ellátást biztosítunk. Az elhelyezési kérelem és a jogszabályban előírt megfelelő dokumentáció beérkezését követően a kérelmező várólistára kerül. A férőhely elfoglalásról a sorrendiség függvényében értesítjük a várakozókat.
SZGYF Sajtó